Stavba Rhétské železnice, která stoupá vzhůru k ledovcům, překonává vysokohorské průsmyky, aby posléze sestoupila až dolů do nížiny k Tiranu, byla pro stavitele ta nejtěžší výzva. Aby byly hory zprůjezdněné, muselo vzniknout 55 tunelů, 196 mostů a úseky se stoupáním až 70 promile. Zcela oprávněně tak železniční trať mezi Thusis a Tiranem patří na seznam technických památek UNESCO.
Mistrovské dílo Albula
Zejména úsek tratě skrze průsmyk Albula, mezi Davosem a Svatým Mořicem, otevřený v roce 1904, byl pro inženýry i dělníky opravdovým oříškem. Na 67 km tratě se koncentruje 42 tunelů a 144 mostů a viaduktů. Mezi Bergünem a Predou vlak během čtvrt hodiny vystoupá o 416 metrů k tunelu Albula, do výšky 1 800 m n. m., na což potřebuje – 12,6 km, sedm tunelů, devět viaduktů a dvě galerie. Mimochodem, mezi těmito stanicemi vede v zimě, po uzavřené silnici, unikátní 10kilometrová sáňkařská dráha, kterou obsluhuje speciální sáňkařský vlak s intervalem 30 minut. Nic ani trochu podobného jinde na světě nezažijete.