Jízdu vlakem Bernina Express
si můžete zarezervovat na:
www.berninaexpress.ch
nebo u „Railservice“ Rhétské
dráhy: railservice@rhb.ch
Tel: +41 (0)81 288 65 65
Rhétská dráha – železniční unikát v krajině Albula a Bernina
V roce 2008 byly na seznam světového dědictví UNESCO zařazeny železniční tratě Albula a Bernina Rhétských drah jako teprve třetí železnice na světě považované výborem UNESCO za „všeobecně výjimečné“.
Obě tratě překonávající alpské průsmyky jsou mistrovským dílem, které vzniklo díky mimořádné synergii politiky, ekonomiky, technologie, kultury a horské přírody. Železnice ji nijak neruší, naopak svými velkolepými konstrukcemi jako jsou viadukty a spirálové tunely do ní harmonicky zapadá. Tomu ostatně odpovídá i vlastní zápis na seznamu světového dědictví UNESCO: „Rhétská dráha v krajině Albula/Bernina“, který zahrnuje nejen samotnou železniční trať, ale také krajinu, kterou prochází.
Z kulturního hlediska Rhétská dráha spojuje nejen německy, rétorománsky a italsky hovořící regiony, ale také usnadňuje přístup k významným historickým památkám.
Železniční infrastruktura je stále v původním stavu
Na začátku dvacátého století byla elektřina zcela novým zdrojem hnací síly. Zde s ní ale inženýři pracovali už od prvních návrhů zejména proto, aby byly vlaky schopné zdolat tak náročné převýšení – i v nejstrmější části zvládají stoupání 700/00 bez pomoci ozubení!
Na 122 kilometrech z Thusis přes St. Moritz do Tirana trať přejíždí 196 mostů, prochází 55 tunely a spojuje 20 měst a vesnic.
Dodnes železnice poskytuje veškeré služby, pro které byla na počátku minulého století vybudována. Stále přepravuje zboží a cestující podle denního jízdního řádu.
Bernina Express – od ledovců k palmám
Jízda plně prosklenými panoramatickými vozy posouvá zážitek z cesty od třpytivých ledovců do vlídné náruče Středomoří na zcela jinou úroveň. V jejich podání již nemůžeme hovořit o pouhém spojení severu s jihem.
Postupně žasneme v divokém, romantickém údolí Albula, aby nás po průjezdu dlouhých tmavých tunelů oslnil vzdušný, jasným světlem prozářený Engadin. Jen zahlédneme kosmopolitní, mezi turisty vyhlášený Svatý Mořic a vzápětí opět žasneme nad krásou ledovcového světa Berniny. Na tomto úseku trati zažijeme v koncentrované podobě snad veškerou rozmanitost Alp.
Železnice se klikatí v prudkém stoupání kolem tří ledovců k nejvyššímu bodu celé trasy v průsmyku Bernina. Ve výšce 2 253 metrů nad mořem můžeme prohlásit, že se nacházíme na střeše Rhétské dráhy. Nekonečná svoboda hor se stává hmatatelnou. Běžné starosti mizí, rušný městský život je zapomenut a výhledy přes tyrkysové jezero Lago Bianco a temné jezero Lej Nair lákají návštěvníka na chvíli zůstat, zastavit, prostě si užít ohromující panorama. Ale po krátké zastávce v Ospizio Bernina naše jízda pokračuje, další stanicí je Alp Grüm, již proslavil jediný švýcarský hotel a restaurace přístupný pouze po železnici. Zdejšímu výhledu dominuje nádherný ledovec Palü. Během zastávky máme dostatek času na zachycení těchto jedinečných momentů na fotografiích.
A pak již vlak sjíždí v bezpočtu zatáček do kvetoucího údolí Val Poschivavo. Pouhých 90 minut poté, co jsme zažili chladný majestát hor se ocitneme ve vlídné náruči středomořského podnebí. Vlak se naposledy stočí do těsného oblouku kruhového viaduktu v Brusiu a již projíždíme malebnými ulicemi typicky italského Tirana s jeho palmami v nadmořské výšce 429 m. Vychutnejme si dotek dolce vita!
Jízda historickým vlakem
Během letních měsíců můžete dvakrát denně cestovat z Davosu do Filisuru a zpět ve vlaku se skladbou vozů ze dvacátých let. Železniční vozy 1. a 2. třídy a vyhlídkové vozy s otevřenou plošinou táhne kultovní lokomotiva „Krokodýl“, která je v provozu od roku 1929. Tuto jízdu můžete zažít za cenu běžné jízdenky!
Léto na Diavolezze
Výlet s příchutí dobrodružství
Naším tipem je návštěva horské chaty Diavolezza. Stačí vystoupit na stejnojmenné zastávce Rhétské dráhy, přesednout na lanovku a pak si už jen vychutnat atmosféru velehor.