Členové Alpenvereinu registrovaní kanceláří OEAV.CZ mohou využít jednorázovou slevu na nákup anebo servis jízdních kol v prodejnách MOJEKOLO.CZ.
5 nejčastějších otázek o elektrokolech, které zaznívají na prodejnách
Elektrokola jsou součástí cyklistického světa už pěkných pár let, ale ve srovnání s běžnými koly jsou pořád ještě novinkou. Vzniká kolem nich spoustu otázek a tady je 5 těch vůbec nejčastějších dotazů o elektrokolech, které prodavači slýchají na prodejnách. Co laickou veřejnost nejvíce zajímá?
text a foto: mojekolo.cz
1. Kolik ujedu na jedno nabití?
Kapacita uváděná ve watt-hodinách (Wh) je hlavní parametr baterie. Vypočítáte ho ze základních parametrů akumulátoru např. napětí 36 V x kapacita 17,5 Ah = kapacita 630 Wh, což je hodnota, která se u horských elektrokol pomalu stává standardem.
Jedna watthodina (1 Wh) odpovídá práci stroje s příkonem jeden watt (1 W) po dobu jedné hodiny. Jak dlouho tedy vydrží baterie na kole fungovat? Vydělte kapacitu příkonem a získáte teoretickou výdrž. Baterie o kapacitě 630 Wh na kole s motorem s příkonem 250 W tak teoreticky bude schopna běžet přibližně 2,52 hodiny.
Z hodnoty Wh se dá zhruba odvodit i dojezd elektrokola. Online kalkulátor dojezdu vypracovala pro svoje motory a baterie firma Bosch, ale výsledky se dají vztáhnout i na ostatní značky motorů. Orientačně platí, že na ujetí 1 km při standardních podmínkách je třeba cca 4,5 Wh. Teoretický dojezd kola s 630Wh baterií tedy bude cca 140 km (630 Wh/4,5 Wh=140 km).
Na celkový dojezd mají ale vliv výškový profil trati, povrch, po kterém jedete, vaše váha, protivítr, obuté pláště, zvolený stupeň asistence a spousta dalších faktorů. Výše uvedené hodnoty proto berte jen jako orientační údaj, který vám pomůže při výběru elektrokola.
2. Jak dlouho mi baterie vydrží?
Životnost baterie se uvádí v počtu nabíjecích cyklů, které je baterie schopna absolvovat, než začne být pokles kapacity citelný. Odhadovaná průměrná životnost moderních Li-Ion nebo Li-Pol baterií je 600 až 1000 plných nabíjecích cyklů. Při běžném užívání ale baterie snese mnohem více nabíjení, protože při každém dobíjení neprodělává plný nabíjecí cyklus. To znamená, že počet nabíjení, které baterie zvládne, a doba, po kterou vám bude sloužit, se prodlužují.
Každá baterie časem ztrácí svoji kapacitu. Tento proces se však dá zpomalit správnou péči o baterii. O správné nabíjení a vybíjení se za vás stará "battery management system – BMS", ale pokud chcete, aby vám akumulátor vydržel co nejdéle, dodržujte těchto 5 pravidel:
- Nevybíjejte baterii na nulu
- Dobíjejte akumulátor po každém ježdění
- Když nejezdíte, skladujte baterii nabitou na 60 % (3 čárky z 5)
- Nevystavujte baterii extrémním teplotám
- Chraňte akumulátor před nárazy nebo pádem
3. Kolik stojí nová baterie a vyplatí se ji vůbec kupovat?
Ceny nových baterií pro elektrokola se pohybují v rozmezí od cca 8 000 Kč do cca 25 000 Kč v závislosti na typu, značce a jejím výkonu. Obecně bývá akumulátor jednou z nejdražších součástí elektrokola, takže může mít hodnotu celé jedné třetiny e-biku.
Jestli se vyplatí investovat do nové baterie je pak otázka k individuálnímu zvážení. Když vezmeme v potaz rychlost, s jakou se odvětví elektrokol vyvíjí a vyjdeme z předpokladu, že baterie by při správné péči měla vydržet fungovat několik dobrých let, klidně se může stát, že až doslouží baterka, bude už zastaralá i elektronika, software nebo jednotlivé komponenty kola. Do takového kola pak už třeba nebude chtít ani investovat.
Některé společnosti nabízí repas baterií a slibují dokonce navýšení kapacity oproti původním hodnotám. Raději však vždy doporučujeme koupit novou originální baterii. Máte jistotu plné kompatibility s kolem a navíc plnohodnotnou záruku.
4. Kolik váží elektrokolo?
Zjednodušeně se dá říct, že zhruba 2x víc než běžné kolo. Kromě všech komponentů, které na jízdním kole najdete, má totiž elektrokolo ještě baterii a motor. Akumulátor znamená příbytek na váze zhruba 4 kg, motor další asi 3 kg.
Na váhu má vliv i materiál rámu. Méně známým faktorem, který ovlivňuje váhu elektrokola, je pak umístění baterie. Elektrokolo s plně integrovanou baterii bude mít těžší rám, než e-biky s akumulátorem na rámové trubce. U rámů s vestavěnou baterií totiž musí výrobci řádně vyztužit prostor pod baterii. Jen tak snese rám stejné zatížení jako ten, který není zeslabený místem pro vložení baterie.
U elektrokol tak počítejte s reálnou váhou kolem 20 kg, u celoodpružených e-biků se celková hmotnost může přehoupnout i přes 25 kg. Zdá se to dost, ale díky motoru ta kila během normální jízdy nepoznáte. Při vedení kola máte zase k dispozici speciální asistenční režim, který vám pomáhá těžší e-bike tlačit. Pokud tedy neplánujete skladovat elektrokolo ve 3. patře paneláku bez výtahu, nemusíte jeho hmotnost v podstatě vůbec řešit.
5. Můžu dát do svého elektrokola větší baterii a můžu do staršího rámu namontovat novější motor?
Teoreticky ano a ano. Prakticky to znamená trochu elaborování nad tím, jestli ten či onen typ baterie bude kompatibilní s tím či oným rámem, a jak moc se změnila konstrukce novějšího motoru. Kdybychom chtěli sepsat seznam všech možných a nemožných kombinací všech existujících baterií, motorů a elektrokol, vznikla by spíš kniha.
Pokud tedy řešíte upgrade baterie nebo motoru, raději nám napište (obchod@mojekolo.cz), zavolejte (+420 725 855 888), nebo se za námi zastavte na jednu z našich kamenných prodejen Mojekolo. Rádi se podíváme na to, jak by se konkrétně vaše elektrokolo dalo vylepšit.
Další související články najdete v magazínu MOJEKOLO.CZ