BERGAUF – německy psaný magazín pro členy Alpenvereinu. V Rakousku doručován zdarma, našim členům jej do schránky doručujeme za zvýhodněnou cenu poštovného 150 Kč/5 čísel.
Krizový management
Být vedoucím túry, skupiny mládeže nebo kamarádů, znamená doprovázet tyto lidi do hor, předávat jim své zkušenosti a lásku k přírodě, umožnit jim zažít pocit sounáležitosti. S touto, byť neformální funkcí, je ale spojena i zodpovědnost, když se něco pokazí.
Při společných akcích v horách převládají pozitivní zážitky. Tisíce účastníků skupinových výletů se vracejí domů s rozzářenými obličeji. Statistika ale ukazuje i stinné stránky horských akcí: každoročně se v Rakousku zraní okolo 8 000 lidí, a to pouze při běžných túrách a vysokohorské turistice! V posledních letech zemřelo v průměru 300 lidí ročně při turistických, lezeckých, snowboardových a skialpových výletech. To je dostatečný důvod k tomu, abychom téma „Krizové situace“ brali vážně.
Chybějící odvaha
Nejdůležitější je snažit se nehodám vyhnout. Tomuto tématu se věnuje řada školení a kurzů. Když se ale přeci jen něco přihodí, člověk by měl být schopen pomoci. Ochota pomoci je bohužel v „civilním“ životě velmi nízká. Experimenty s hranými úrazy a nehodami ukazují, jak málo lidí je v běžném životě ochotno pomoci lidem v nouzi, resp. málokdo si troufne přímo pomoci. U simulovaných nehod ve stanicích metra je situace stejně špatná jako u skutečných dopravních nehod a v horách. Ochota stoupá se znalostmi první pomoci a také když víme, že není nic horšího než nepomoci.
Vzdělání odvahu podporuje
Naší misí v Akademii Alpenvereinu je snaha vzdělat především vedoucí skupin a průvodce, kteří často vedou méně zkušené turisty do hor, aby si uměli poradit ve složitých situacích a při úrazech. Tyto kurzy se vylepšují a vyvíjejí již 20 let a kdokoliv se jich může zúčastnit.
Tak jednoduše, jak to jen lze
Koncepty a návody ke zvládnutí krizové situace (krizový management = první pomoc v terénu + schopnosti vedení ve stresové situaci + zvládnutí skupinové organizace) jsme se snažili zjednodušit, optimalizovat a zpracovat tak, aby laici i přes vysokou míru stresu zvládli reagovat a pomáhat. Postupy se snažíme upravovat, aby byly maximálně přehledné a lidé je měli odvahu uplatnit.
V poslední době pracujeme se schématem „3 x 3“, které obsahuje nejdůležitější kroky: první pomoc (1), neodkladná opatření v terénu (2) a další zabezpečení pacientů (3). Každý z těchto kroků se skládá ze tří úkonů. Způsob ošetření vždy záleží na tom, jak dlouhobude trvat, než dorazí profesionální záchranáři.
První kroky
1. bezpečnostní opatření: rozhlédnutí se po okolí – vyhodnocení, zda existuje nějaké nebezpečí, popř. ohrožení života (riziko zřícení se, riziko pádu kamenů, laviny, nebezpečí záplavy či blesku atd.) pro zraněné / skupinu / pro mě?
2. rozdělení úkolů: kdo se stará o zraněné, kdo se stará o organizaci (skupiny, kudy lze k nehodě přijet, kde lze přistát, jak se chránit apod.)?
3. organizace skupiny: skupinu zapojit do pomoci, shromáždit důležitý materiál pro záchranu, vzájemná podpora atd.
Neodkladná opatření v terénu
1. bezpečnost:
→ zabezpečit místo nehody, aby se zamezilo dalšímu nebezpečí a dalším zraněním
→ dostat do bezpečí zraněné (odtáhnout, odnést, transportovat na batohu…)
2. první pomoc:
→ kontrolovat dech u bezvědomých pacientů, při pravidelném dýchání umístit do stabilizované polohy; když nedýchají, zahájit resuscitaci 30:2
→ zastavit krvácení (tlak rukou, tlakový obvaz)
→ prevence šoku, udržování v teple
3. zajištení skupiny
→ při nebezpečí dovést skupinu do bezpečí
→ držet se pohromadě, chránit skupinu
→ rychle zasáhnout při panice nebo když někdo ze členů skupiny utíká pryč
Volání záchrany
→ nouzové volání následuje hned po první pomoci, resp. po kontrole pacienta (pokud nejsou potřeba žádná další neodkladná opatření)
→ při krizové situaci v horách na území Rakouska určitě upřednostněte volání horské služby na číslo 140 před evropským nouzovým telefonním číslem 112
→ důležitou součástí přípravy túry je uložení telefonních čísel do mobilu. Je nutné se postarat i o to, aby přístroje pro případ nouze fungovaly (např. výdrž baterie…)
→ specifikace místa nehody (např. GPS, mapa, číslo cesty, nadmořská výška)
→ být schopen záchranné službě odpovídat a zůstat na signálu
→ poslouchat pokyny záchranky
→ v cizině upozornit záchranku na event. problém při domluvě
Kontrola pacienta
Zeptat se pacienta, jak se cítí, prohmatat ho a zkusit najít všechna zranění, pozorovat okolí.
Další opatření:
1. Zranění fixovat pomocí obvazů, trojcípého šátku, náplastí atd., cizí těleso fixovat v ráně, při otoku nebo popálení chladit atd.
2. Stabilizace zraněné části těla podložením nebo zpevněním
3. Polohování zraněného: stabilizovaná poloha při bezvědomí, protišoková poloha u pacientů se šokem, zraněné části těla uvolnit – odlehčit (zohlednit pacientovy požadavky)
Péče o zraněného
Starat se o zachování tepla, komunikovat s pacientem, vytvořit chráněné místo.
Převzato z magazínu Bergauf 4-2019, strana 34, text: Klemens Fraunbaum
Klemens Fraunbaum M.Sc. je záchranář, trenér krizového managementu, soudní znalec, člen vzdělávacího týmu „První pomoc a krizový management“.
SOS - Nouzové volání v Rakousku
→ horská služba: 140
→ když hoří, voláme 122
→ když potřebujeme policii, voláme 133
→ a když chceme záchranku, tak číslo 144
Alternativa k tomu, když například není jasné, koho byste měli volat, je evropské nouzové číslo 112
Aplikace ZÁCHRANKA také v Rakousku
Záchranka skvěle funguje v ČR i v Rakousku (a postupně i dalších zemích). Jedním stiskem odešlete svou GPS polohu, zdravotní údaje, kontakty na osoby blízké a další informace záchranné službě. Zároveň budete telefonicky spojeni se záchranáři. Není nutné stažení rakouské verze aplikace! Aplikaci si zdarma nainstalujte nebo aktualizujte v Google Play či App Store.
www.zachrankaapp.cz