Jak správně zamykat kolo
Důležité je nepoutat zbytečnou pozornost. Než kolo zamknete a odejdete, zbavte ho všeho, co může vzbudit zlodějův zájem a přitáhnout ho k vašemu kolu. Světla, tachometry, GPSky, ale i brašny nebo dokonce helmy zavěšené na řídítkách přímo volají "pojď si pro mě". Při troše štěstí si zloděj odnese jen příslušenství, v horším případě si ho vezme i s celým kolem. Velkým lákadlem u elektrokol jsou baterie. Proto si je raději vždycky berte s sebou. Pokud to situace nedovoluje, uzamkněte akumulátor zabudovaným zámkem. Pak zkuste dodržet těchto 5 pravidel:
Vyberte si vhodný zámek podle toho, kde a na jak dlouho plánujete nechávat kolo bez dozoru
Americká firma Kryptonite vypracovala pro svoje zámky 10stupňovou škálu ochrany. Pokud se chystáte parkovat na ulici velkého města a chcete nechávat kolo venku i přes noc, volte nejbytelnější zámky s ochranným stupněm 9-10. Pokud bydlíte na vesnici a kolo zamykáte před obchodem, když jdete ráno pro pečivo, zřejmě vám postačí stupeň 1-3. Vždycky ale berte v potaz hodnotu svého kola. Čím líp ho zabezpečíte, tím větší je šance, že si zloděj vybere jednodušší kořist.
Kolo nechávejte vždy na rušném a dobře osvětleném místě
Ideálně pod kamerami, které třeba u bank a velkých kancelářských budov bývají standardem. Parkujte tam, kde už stojí jiná kola, a svůj bike zamkněte někam doprostřed mezi ostatní bicykly. Za prvé nebude tak moc poutat pozornost, jako na kraji, za druhé se mezi jinými koly bude případnému zloději hůře manipulovat s nářadím. Výhodou je i to, že se u stojanů střídají cyklisté, kteří jsou na podezřelé týpky, co se motají u kol, o něco citlivější než běžný chodec.
Vyberte si pevný kotvící bod, který nejde zlomit, odšroubovat, vytrhnout ze země nebo ucvaknout kleštěmi
Naprosto nevhodné jsou nově vysazené stromky ve městech, jejich dřevěné ohrádky, dopravní značky nebo drátěné ploty. Z pletiva si nenechavec kolo raz dva vystříhá. Hledejte prostě masivní a dobře ukotvený předmět jako jsou sloupy veřejného osvětlení nebo kvalitní stojany pro kola.
Poutejte nejdříve rám, potom zbytek kola
Rám totiž bývá na kole to nejcennější. Pokud zbývá v zámku místo, přidejte k rámu ještě zadní kolo s kazetou. A pokud máte i přídavné lanko k zámku, protáhněte ho přes přední kolo. Nikdy ale nepoutejte bike jenom za ráfek. Přední či zadní kolo zloděj snadno odmontuje a odejde s rámem. Kolo kotvěte za sedlovou trubku nebo za spodní rámovou trubku. Kolo zamknuté za horní rámovou trubku zloděj lehce zvedne, otočí a použije jako páku pro zlomení zámku. Snažte se zapnout kolo co nejtěsněji, aby v zámku zbylo jen minimum místa. Vzít to můžete za kotvící bod, sedlovou trubku, kliku a zadní kolo. Zmenšíte prostor, kam může nenechavec strčit kleště nebo páčidlo, a ztížíte mu tím manipulaci.
Zámek zamykejte výš a nenechávejte ho ležet na zemi
Zámek položený na zemi se zloděj může pokusit rozbít kladivem, nebo použije zem jako oporu pro získání větší síly v pákových kleštích. Mechanismus zámku pak nasměrujte klíčovou dírkou dolů tak, aby byl co nejhůře dostupný. Pokud je zloděj mistr šperháků, bude mít ztíženou práci.